Is de motor van de elektrische fiets gepositioneerd in het voorwiel, dan wordt de fiets als het ware vooruit getrokken.
Door het extra gewicht in het voorwiel stuurt de fiets zwaarder in vergelijking met fietsen waarbij de motor een andere positie heeft.
Een elektrische fiets met voorwielmotor is uitgerust met een rotatiesensor. Voor enkele modellen geldt dat ze zijn uitgerust met een rotatiesensor én trapkrachtsensor.
Kies je bij een voorwielmotor voor een accu onder de bagagedrager, dan biedt dit tegenwicht tegen het gewicht in het voorwiel. De fiets is beter in balans en het gewicht is verdeeld.

Voordelen

  • Een elektrische fiets met voorwielmotor is goedkoper dan een fiets met een achterwiel- of middenmotor
  • Je ervaart de ondersteuning alsof je vooruit wordt getrokken 
  • Een voorwielmotor is te combineren met zowel een naaf- als derailleurversnelling en alle soorten kettingkasten

Nadelen

  • De fiets stuurt zwaarder door het extra gewicht in het voorwiel
  • Het is niet eenvoudig om de voorband van de fiets te vervangen of te plakken
  • Het gewicht van de fiets zit voornamelijk in het voorwiel, dit vergroot het sliprisico

Te combineren met

  • Versnellingen: naaf en derailleur 
  • Kettingkasten: gesloten (naafversnelling), open en half open (derailleurversnelling)