Wanneer de motor van de elektrische fiets bij de trapas is ingebouwd, dan worden de pedalen aangedreven. Dit is een groot verschil met de aansturing in het voorwiel (voorwielmotor) of in het achterwiel (achterwielmotor). De elektrische ondersteuning voelt natuurlijk en comfortabel, maar er staat wel tegenover dat elektrische fietsen met een middenmotor duurder zijn. De middenmotor is uitgerust met een rotatie- en trapkrachtsensor. Deze sensoren zorgen ervoor dat je tijdens het fietsen zo goed mogelijk wordt ondersteund, op basis van zowel de snelheid als de druk die je geeft op de pedalen. Het zwaartepunt ligt centraal doordat de motor zich laag en in het midden van de fiets bevindt. Dit zorgt voor een stabiel gevoel tijdens het fietsen. Fietsen op een elektrische fiets met middenmotor wordt ervaren als fietsen op een niet-elektrische fiets.

Voordelen

  • Middenmotoren zijn krachtig en bieden daardoor veel ondersteuning 
  • De fiets stuurt als een conventionele fiets 
  • De motorpositie heeft geen invloed op het vervangen van de wielen 
  • Natuurlijke ondersteuning door aandrijving van de pedalen 
  • Motor is voorzien van een rotatie- en trapkrachtsensor

Nadelen

  • Duurder dan een elektrische fiets met een voorwiel- of achterwielmotor
  • Door de kracht op de ketting is het versnellingssysteem gevoeliger voor slijtage
  • De motor is niet geluidloos

Te combineren met

  • Versnellingen: naaf en derailleur 
  • Kettingkasten: gesloten (naafversnelling), open en half open (derailleurversnelling)

E-bike keuzehulp